torsdag 1 oktober 2009

Tio i Top Hundar!

# 10 Labrador retriver
Ja hade jag varit aktiv inom bruks och agility hade valet av hund inte varit svårt. Nej då hade det blivit en Labbe. Vacker, arbetsvillig och fantastiskt trevlig. Så börjar jag med bruks aktivt är det inte alls omöjligt att jag införskaffar mig en sådan här ras. Hör du det Jonte!


#9 Irish Kerry Blue Terrier
Har åter fastnat för min barndoms favorit. Under eran med vår Airedale hade jag Kerry blue som min absolut favorit. Och nu när jag har varit ute och ställt Axel har jag inte kunnat undgå denna coola och vackra terrier. Nej den finns helt klart med på listan att lära känna bättre hund. Vurmar även för den lite mindre men ack så coola lakeland terrien, men på denna listan hamnar kerry bluen.

#8 Sankt Bernard
En given favorit, vem älskar inte båtsman. Och med hundvärldens näst sötast valpar( ettan kommer)Man kan inte annat än att bli förälskad i dessa jättar. Är ju barnsligt förtjust i alla stora raser, även New foundland och Engelsk mastiff är favoriter. Men på min lista är det helgonet som platsar. Men att jag skulle införskaffa mig en är inte troligt, jag beundrar dem hellre på avstånd.
#7 Boxer
Denna underbara ras. Ja den drog igång en ny era i mitt hund intresse. Hundar med tryckta näsor. Uppsynen på dessa hundar är helt fantastiska. Älskar allt med dem, utseende, temperament och framförallt den fantastiska glädje som finns hos boxern. Inte många hundar som kan konkurera med det.

#6 Grand Danois
Måste nog säga att en riktigt fin Grand danois är det vackraste som finns i hundvärlden. Och med facit i hand(Bamse) är det också en av de snällaste och sällskapligaste. En perfekt vän och kamrat helt enkelt, om man har plats.
#5 Engelsk Bulldog
Och så kom den hundvärldens sötaste valp, Engelsk bulldog. Så förbannat cool, så förbannat skön. Kan knappt hålla händerna i styr när jag möter dessa underbara varelser på utställningarna, man vill bara nypa dem i kinderna och ruska runt dem lite. Det är inte alls omöjligt att det kommer att vandra en på Kristallvägen 15 en vacker dag.

#4 Dogue De Bordeaux
Vad får man om man blandar bulldog med boxer. Något i denna stilen, en vacker röd mastiff med all charm från dessa raser. Plus att den är aningen lugnare än en boxer och en aning smidigare än en bulldogen. Och sen är den ju större, och jag var ju svag för jättar. Så mumma, vill ha!


#3 Bullmastiff
Allt som jag skrev om Bordeaux´n och lite till. Bullmastiffen har också en svart mask i nian vilket gör att den ser lite vänligare ut( finns Bordeauxer med mask också)Men vill ha faktorn är nu mycket mycket hög. Är lite besatt faktiskt!

#2 Bullterrier
Var helt inställd på att detta var rasen jag skulle ha. En vacker, rolig, lagom stor, otroligt muskolös hund som älskar allt och alla. Plus att den till skillnad från 3:an och 4:an inte dreglar. En perfekt mix helt enkelt. Men det blev ingen bullterrier, brorsan köpte en istället. Men jag får uppleva glädjen denna hund ger genom Tuva istället, och den får mig att le med hela kroppen. En värdig tvåa helt enkelt.
#1 Dvärg Schnauzer
Satt och tittade i boken världens alla hundar. Det var innan jag hade någon hund. Jag tittade på alla raser här ovan Och så bläddrade jag förbi DS och tänkte för mig själv, om jag skulle köpa mig en liten hund då skulle det bli en Dvärg schnauzer. Och tänka sig det blev en och sedan en till, två små skäggiga hundar. Och till alla som går i köpa hund tankar kan jag bara säga att detta är en helt underbar ras som har allt! utom storlek.


Personlig Åsikt!
Fotnot: Alla bider är hämtade från vovve.net Om någon ogillar att jag andvänder bilderna så hör av er.

1 kommentar:

Unknown sa...

Boxerhund Temperament

Entzückende süße Boxerwelpen //+1 317.210.2825

https://babyboxerdogs.com
Entzückende kleine Welpen suchen ein neues Zuhause zum Toben und Spielen und Kuscheln für ein Nickerchen. Diese Welpen wurden tierärztlich untersucht und befinden sich derzeit in allen Impfungen/Entwurmungen. Ihre neuen Welpen werden mit einer neuen Tierarztprüfung, einem UTD-Schussrekord, einer ckc-Registrierung, einem Welpen-Starterkit und einer Gesundheitsgarantie von 1 Jahr geliefert.