tisdag 17 november 2009

TITANIC



Måndagen den 15 april kl 02:20 försvann Titanic ner i Atlantens mörka vatten. Med 2227 människor ombord, och endast livbåtar åt 1300 var katastrofen ett faktum. 1513 omkom och 714 överlevde denna olyckliga händelse. Nu har den lyckats få min son helt förtrollad, alla fakta och onödigt vetande ska ältas. Så på min sons begäran kommer här lite roliga fakta om denna båt och diverse. Titanic var 269 meter lång och 28 meter bred. Hon var 53 meter hög till skorstenen, och hade ett djupgående på 18 meter. Titanic vägde 46 000 ton och kunde lasta ytterligare 22000 ton. Hon kunde ta ett totalt antal passagerare av 3547, alltså var hon inte fullbokad vid resan. Ändå valde man att bara ha 20 livbåtar med på färden. Varje livbåt hade en kapacitet att lasta 65 passagerare. Och ändå var det bara 28 personer i livbåt nr 7 som var först ner i vattnet 00:45 den kvällen. Enligt min son ska man även glömt sätta i bottenpluggen på livbåt nr 15 när den sjösattes, men några sådana uppgifter har jag inte lyckats hitta( men han har säkert rätt) Elliot vill även att jag berättar att båten brast på mitten kl 02:18 och sedan sjönk aktern mycket snabbt. Det roliga med detta är att bagaren Charles Joughin som överlevde resan, några minuter innan skeppet sjönk klättrade ut på skrovet(som i filmen) och följde med aktern ner i vattnet. Han var den sista som lämnade Titanic innan hon skönk, och berättar att det var bara att kliva av, han blev knappt blöt i håret. Sedan simmade han runt i en timme innan han hittade livbåt B som låg upp och ned, där lyckades han klamra sig fast till hjälp kom. Nu räcker det, annars kan jag bli sittande här hela natten. Elliot hade gärna skrivit mer.


Tack för historia lektionen Elliot!

1 kommentar:

Nettan sa...

En liten fotnot. Skälet till att det fanns så få livbåtar var för att det inskränkte på promenaddäck för första klassen. Och det ville man inte. Annars så kunde man fått plats med fler.
Jag håller med Elliot, Titanic är fascinerande.
Kram